Blog: A túl sok alvás káros lehet az egészségre

Ha nem alszunk eleget, egész nap fáradtnak, kómásnak érezhetjük magunkat, és hosszútávon akár komoly betegségek kialakuláshoz is vezethet a kialvatlanság. Ahogy a túl kevés, úgy a túl sok alvás is problémás lehet, az  egészségünk is rámehet, ha rendszeresen az ágyban töltjük a napot.


Mennyit kellene aludnunk?

Az emberek alvásigénye más és más, de a szakértők 7-9 órában határozzák meg egy egészséges felnőtt alvásszükségletét. Ami ennél több vagy kevesebb, az már a sok, illetve a kevés kategóriába esik. Alkalmanként persze előfordulhat, hogy egy keményebb, stresszesebb időszak után több pihenésre van szükségünk, de ha sokszor érezzük magunkat álmosnak, kialvatlannak, akkor vélhetően valami probléma húzódik meg a háttérben.


Milyen betegségeket okozhat?

A túl sok alvás betegségek jelenlétére is utalhat, főleg akkor, ha hirtelen jelentkezik, a korábbi életformánkra nem volt jellemző. De a nagy alvásigény nem csak meglevő betegségeket fedhet fel, hanem okozhat is jó párat: azok, akik hosszabb távon választják a túl sok alvást, 34%-kal nagyobb eséllyel lesznek szívbetegek. Aki többet alszik, kevesebbet mozog, így hajlamosabbá válik az elhízásra, ami növeli a cukorbetegség és a magas vérnyomás kockázatát. A 8 óránál több alvás szívproblémákhoz is vezethet, erről 2012-ben írtak egy kutatás után: 3000 embert vizsgáltak, és arra jutottak, hogy a sokat alvóknak kétszer akkora esélyük van anginára, ami egy olyan tünetegyüttes, melyet a szívizomzat vérellátási elégtelensége vált ki.

A túl sok alvás továbbá megnöveli a depressziós tünetek kialakulásának kockázatát is, és az agy működésének sem tesz jót. Koreában 2013-ban több mint 650 lombikbaba-programban részt vevő nő alvási szokásait vizsgálták, és az eredmények szerint azok közt volt nagyobb a teherbeesési arány, akik 7-8 órát aludtak, a legalacsonyabb pedig azok közt, akik 9-11 órát.

A sok alvás – csakúgy, mint a túl kevés - 1,3-szorosára növeli a korai halál kockázatát, ezt egy 16 tanulmány eredményeit összegző 2010-es tudományos cikk állítja.

Kérjük, ossza meg cikkünket, hogy ismerősei számára is elérhető legyen!

A weboldalon közölt információk nem helyettesítik az orvosi vizsgálatot, látogasson el orvoshoz!

Létrehozva: 2019. 04. 25. 12:51 (Utolsó frissítés: 2019. 04. 25. 14:22)