Blog: A szolárium tényleg biztonságosabb, mint a napozás?

A szolárium negatív hatásáról és a nap káros UV-sugarairól is nagyon sokat hallani, ugyanakkor mindkettőről számos tévhit is kering a köztudatban. A szoláriumozás képes pótolni a szervezetben a D-vitamint? Biztonságosabbak a barnító csövek, mint a napfény? Az elmúlt évek kutatásai sok kérdésre adtak tudományos választ – ezekből gyűjtöttünk össze néhány fontos információt.

1. A szolárium egyáltalán nem biztonságosabb a napnál, már egyetlen szoláriumozással is növeljük a bőrrák kockázatát – ha a csövek alá fekszünk, 20%-kal nagyobb esélyünk van a melanomára, mintha kihagyjuk a mesterséges barnulást. Egyértelműen bizonyított, hogy a beltéri barnulás drasztikusan növeli a bőrrák kockázatát, az Amerikai Egyesült Államokban már kötelező elhelyezni egy olyan matricát a gépeken, melyen erre felhívják a szoláriumozók figyelmét.

2. A barnulás, legyen szó természetes napfényről vagy szoláriumozásról, öregíti a bőrt. Bizonyított, hogy azok bőre, akik sokat napoznak, előbb öregszik, idő előtt ráncosodik, és pigmentfoltok is nagyobb eséllyel megjelennek rajta. 

3. A szoláriumok komoly egészségügyi problémákat okozhatnak: égési sérülésekkel, szembántalmakkal kerültek már orvoshoz emberek miatta.

4. Az egyik legnagyobb tévhit a szoláriumozással kapcsolatban az, hogy ha az embernek van egy kis „alapszíne”, akkor nem éghet meg a gépben. Ez abszolút nincs így, akármilyen barna is a bőrünk, a csövek képesek égetni. Minél többször kitesszük magunkat ennek a veszélynek, annál inkább növekszik a bőrrák kockázata.

5. Bár gyakran hallunk róla, a szolárium nem képes feltölteni a szervezetet D-vitaminnal. Az ok nagyon egyszerű: a csövek UVA-fényt bocsájtanak ki, a testünknek azonban UVB-fényre van szüksége ahhoz, hogy D-vitamint termeljen. A napfényszegény időszakban érdemes kiemelten odafigyelni a vitamindús táplálkozásra, illetve a D-vitamint ajánlott ebben az időszakban kapszula formájában pótolni a szoláriumozás helyett.

6. A szolárium képes függőséget okozni. A vizsgálatok szerint a 18-30 év közti, szoláriumot használó nők ötöde mutat elvonási tüneteket, ha nem jut el a szolárium szalonba.

7. A barnulás, legyen szó kültéri vagy beltéri napozásról, még inkább kiemeli, látványossá teszi a striákat. A bőrprobléma elrejtésére jó megoldás lehet az önbarnító krém használata.

8. Egy felmérés szerint az amerikai szolárium szalonok többségében a személyzet félreinformálja a vendégeket, nincsenek tisztában a gépek káros hatásaival, sőt, egyesek azt is kijelentették a vizsgálat során, hogy számos egészségügyi előnnyel jár, ha valaki rendszeresen befekszik a csövek alá.

9. Ha valaki szép, egészséges barna bőrre vágyik, érdemes egész évben az önbarnító termékek mellett dönteni. Ezek a krémek nem növelik a ráncok és pigmentfoltok számát, mint ahogy a bőrrák kialakulásának kockázatát sem. Helyes használat mellett elkerülhető a foltosodás, a narancssárga elszíneződés. Fontos tudnivaló, hogy a nyári időszakban az önbarnító mellett szükség van naptej használatára is, az UV-sugárzás ellen ugyanúgy védekezni kell.

10. A szoláriumozás abbahagyásra vagy elkerülése segíthet hosszabb, egészséges életet élni, hisz nagyban csökkenti a bőrrák, a melanoma esélyét. Becslések szerint, ha egy 18 éven aluli sem használná ezeket a gépeket, akkor nagyjából 62 ezer melanómás esetet lehetne megakadályozni, melyből 6700 halálos kimenetelű.

Soha nem késő elkezdeni odafigyelni bőrünk tudatos védelmére. Ha ezentúl elkerüljük a szoláriumot, és védekezünk az UV-sugárzás ellen, ha a napon tartózkodunk, bőrünk elkezd regenerálódni, és egészséges lesz.


Kérjük, ossza meg cikkünket, hogy ismerősei számára is elérhető legyen!

Forrás: https://www.aad.org/diseases/skin-cancer/surprising-facts-about-indoor-tanning?fbclid=IwAR0bj3IFF_KwsFdkOSlSWFPBFMYVG57TZdRVfifGuWuNrj3JoSRqNVwSZAI
 


A weboldalon közölt információk nem helyettesítik az orvosi vizsgálatot, látogasson el orvoshoz!

Az oldalon található tartalmak hitelességéért a Belvárosi Orvosi Centrum igazgató főorvosa, Dr. Tisza Tímea felel.

Létrehozva: 2020. 02. 21. 11:15 (Utolsó frissítés: 2020. 02. 21. 11:49)