Blog: Mozgás vagy étrend

„Melyik a jobb: ha egészségesen étkezem, és nem sportolok, vagy ha sportolok, de egyáltalán nem figyelek az étkezésre?” Ezt a kérdést szegezte nekem egyik nap egy közeli ismerősöm. Az apropó az én lelkes beszámolóm volt, amiben boldogan meséltem, egyik páciensem milyen szép eredményeket ért el a diétával, pedig az edzésnek még neki sem fogott – sajnálatomra. Erre persze felcsillant a szeme, hogy ezek szerint elég csak az étkezésre figyelni, mozgás már nem is kell? A válasz korántsem ilyen egyszerű és egyértelmű, a libikókát pedig egyik irányba sem tudom elbillenteni.

Tény, hogy amint az ember jó irányba változtatja étkezési szokásait, rögtön érezheti jótékony hatását. Ennek egyrészt lelki oka van: hiszen magabiztosságot, önbizalmat, és büszkeséget érzünk, amikor sikerül megtartani a kitűzött célokat, hát még akkor, amikor már az eredményét is látjuk. Másrészt élettanilag is beindulnak a kedvező folyamatok, jobb lesz a közérzetünk, rendeződik az emésztésünk, és egyszer csak azt érezzük, már nem is kívánjuk azt a fránya ex- kedvenc-csokit.

Természetesen a fenti hatások már akkor is jelentkeznek, amikor a sportot esetleg még nem iktattuk be mindennapjainkba. A kiváló közérzethez, és belső egészségünkhöz azonban hozzátartozik a rendszeres testmozgás is. Itt a humor kedvéért eszembe jutott a rendkívül trendi (szakmai szempontból erősen megkérdőjelezhető) Paleo étrend követői tábora: ha már a paleo-kori ember táplálkozását hivatottak napjainkban rekonstruálni, vajon ugyanekkora hangsúlyt fektetnek a mozgásra is? Akkori elődeink, hisszük vagy sem, nem ültek órákat sem az okostévé, sem a laptop előtt: vagy vándorolva gyűjtögettek, vagy vadászatra jártak, ami nem volt éppen séta-galopp.
A mozgás rendkívül sok pozitív hatást gyakorol a szervezetre: endorfin (ismertebb nevén „boldogság-hormon”) termelődik, növekszik a vérben a „jó koleszterin”, a HDL koncentrációja, eltűnnek a felesleges, lerakódott zsírpárnák, az izomzat és a csontrendszer erősödik, immunitásunk fokozódik, általános erőnlétünk is jelentősen javul.

Sokszor elkezdeni nehéz… Majd holnaptól eljárok futni, most úgyis esik az eső – és még sorolhatnánk, mennyi kifogást keresgélünk nap, mint nap, hogy éppen miért nem állunk neki a sportnak. Pedig ha egyszer elkezdjük, megérezzük az ízét, ami csak fokozza az étrend betartásából eredő pozitív lelki hatásokat, és egyszer csak azt vesszük észre: függők lettünk! Ez persze jó értelemben vett függőség: ha valami miatt kimarad egy-egy alkalom (ilyen mindig adódhat, hisz emberek vagyunk) akkor már hiányzik, s alig várjuk a következőt.
Ugyanakkor testünk felépítője a táplálék, amit magunkhoz veszünk. Lehet, hogy valaki rendszeresen sportol, és láthatóan jól is néz ki, de ha közben minden nap rántott hús és hasábburgonya az ebédje, reggelire-vacsorára pedig gyorséttermek repertoárjából válogat, az évek során megbosszulja önmagát. A túlzott zsír és cukorfogyasztás, a sok mesterséges adalékanyag, ízfokozó, színezék kártékony a szervezetnek, akár belátjuk, akár nem. Összességében tehát azt mondhatom: mozgás és étrend kéz a kézben járnak. A kettő együtt igazán hatékony. Válogassuk meg, mit veszünk-eszünk, aztán pedig mozgásra fel!

Foglaljon időpontot most életmód tanácsadónkhoz!


A weboldalon közölt információk nem helyettesítik az orvosi vizsgálatot, látogasson el orvoshoz!

Az oldalon található tartalmak hitelességéért a Belvárosi Orvosi Centrum igazgató főorvosa, Dr. Tisza Tímea felel.

Létrehozva: 2016. 09. 19. 11:35 (Utolsó frissítés: 2018. 06. 21. 14:48)

Várja önt:
Papp Rita
Papp Rita