Blog: Depressziós vagy? Egyél rendesen!

Rengeteg betegségen javít a diéta, de azt, hogy a depressziósoknak is jót tesz, eddig nem volt közismert. Pedig itt is igaz, az egészséges étel egészséges életet hoz. Minden szinten.

A depresszió sok mindentől kialakulhat. Egy rossz életesemény, télen a fény hiánya, megváltozott életkörülmények, vagy épp a munkahelyi stressz mind befolyásolják az ember lelki egészségét. Van, aki néhány hét alatt átesik a depresszív időszakon, de vannak, akiknek az állapota súlyossá válik, és sokáig produkálják a klasszikus tüneteket. Ezt nevezzük major depressziónak. A legjobb, ha ilyenkor nem várunk sokáig és szakemberhez fordulunk, aki a megfelelő terápiával kirángat minket a depresszió mocsarából.

Statisztikák szerint a népesség 20 százaléka legalább egyszer átesik egy komoly depressziós időszakon. A kezeléshez azonban maga a beteg is hozzájárulhat, mégpedig azzal, hogy odafigyel a táplálkozására. Kimutatták ugyanis, hogy az egészséges ételek fogyasztása befolyásolja a depresszió erősségét.
Az ausztráliai Deakin Egyetem kutatói azt vizsgálták, hogy a 2-es típusú cukorbetegség, a magas koleszterinszint vagy éppen a szívbetegségek esetében hatékony tudatos táplálkozás befolyásolja-e a depressziós betegek állapotát is.  Korábbi kutatások már utaltak arra, hogy országtól, korosztálytól és kultúrkörtől függetlenül az egészséges élelmiszerek csökkentik, míg az egészségtelen ennivalók fogyasztása fokozza a depresszió kialakulásának kockázatát, de bizonyítani csak most tudták a tézist, miszerint a klinikai depresszió is eredményesen kezelhető ezzel a módszerrel.


Nem mindegy, miből származik a kalória

A kutatók két csoportban vizsgálták a major depressziós betegek állapotának változását. Az egyikbe soroltak az eddig megszokott támogató ellátásban részesültek, a másik csoport tagjai azonban dietetikus támogatását is élvezhették, a segítségével összeállították egészséges étrendjüket. Ennek értelmében elhagyták az üres kalóriában gazdag, vagy épp „csak” egészségtelen élelmiszereket, úgymint a gyorséttermi ételeket, a feldolgozott húskészítményeket, a finomlisztből készült péktermékeket, az édességeket és a cukrozott üdítőket és étrendjükben növelték a zöldségek, gyümölcsök, diófélék, sovány húsok, halak és teljes kiőrlésű gabonafélék mennyiségét. A megfigyelés három hónapon át tartott, de ez idő alatt is látványos eredményeket értek el a szakértők a betegek táplálkozásának átalakításával.


Jót enni, jól lenni

Ahogy a BMC Medicine című szakmai lapban is beszámoltak róla, a negyedéves periódus után ugyanis az egészségesen táplálkozó betegek egyharmadánál tapasztaltak a kutatók jelentős javulást, míg a korábban megszokott terápiát folytatók között ez csupán 8 százalék volt. Az is kiderült, hogy a diétát követők között azoknak az állapotában állt be nagyobb fokú javulás, akik szigorúan tartották magukat a dietetikus előírásaihoz. Ezen ismeretek birtokában egyre több szakember javasolja a depresszió hagyományos kezelése mellé a dietetikai tanácsadás bevonását is.

Kérjük, ossza meg cikkünket, hogy ismerősei számára is elérhető legyen!

A weboldalon közölt információk nem helyettesítik az orvosi vizsgálatot, látogasson el orvoshoz!

Az oldalon található tartalmak hitelességéért a Belvárosi Orvosi Centrum igazgató főorvosa, Dr. Tisza Tímea felel.

Létrehozva: 2017. 05. 03. 13:37 (Utolsó frissítés: 2017. 05. 03. 13:37)